Kloosterstraat 10     T: 0592 - 316873

Verwijzers

Tijdens de behandeling

Controles
Om het ingewikkelde proces van tandverplaatsingen in de gaten te houden vindt er iedere maand een controle plaats. Tijdens deze controle wordt er gekeken naar de ontwikkeling van het gebit, de beugelapparatuur en de mondhygiëne. Meestal wordt de beugel iets bijgesteld maar soms is dit ook niet nodig. De orthodontische behandeling bestaat uit een aantal stappen die steeds passen bij een bepaalde ontwikkeling die het gebit doormaakt. Wanneer het gebit die ontwikkeling nog niet heeft doorgemaakt of nog niet ver genoeg daarin is hoeft de apparatuur dus ook nog niet aangepast te worden. Na een aanpassing aan de beugel kunnen de tanden de eerste dagen een beetje gevoelig zijn omdat ze moeten wennen aan de nieuwe kracht die de beugel uitoefent.

Mondhygiëne
Een goede mondhygiëne is altijd erg belangrijk om de tanden en het tandvlees gezond te houden. Bij het dragen van een beugel is dit echter nog belangrijker omdat er door de apparatuur in de mond gemakkelijker tandplaque (bacteriën) achterblijft op de tanden rondom de beugel. Tandplaque is ongewenst omdat het enerzijds de tanden aantast door gaatjes te veroorzaken en anderzijds het tandvlees irriteert en zorgt voor tandvleesontstekingen. Na het plaatsen van de beugel zal er dan ook uitgebreid aandacht worden besteed aan het schoonhouden van de tanden en de beugel. Bij iedere controle wordt er op de mondhygiëne gelet en wordt deze waar nodig bijgestuurd.

Beugels
Tijdens de behandeling kan gebruik worden gemaakt van verschillende beugels. Klik hier voor een overzicht van de meest gebruikte beugels in onze praktijk.